Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4402
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSiti Fathihah Abd Latifen_US
dc.contributor.authorSyakirah Shafienen_US
dc.contributor.authorNoor Syamimie Mohd Nawien_US
dc.contributor.authorLena Ramamurthyen_US
dc.contributor.authorShahidatul Maslina Mat Sooden_US
dc.date.accessioned2023-01-16T03:18:56Z-
dc.date.available2023-01-16T03:18:56Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.isbn978-967-26517-1-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4402-
dc.descriptionOthersen_US
dc.description.abstractPengenalan kursus Mata Pelajaran Umum (MPU) di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) bermula sejak tahun 2013. Sejajar dengan keperluan semasa, kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS)serta Penghayatan Etika dan Peradaban pula dilaksanakan bermula pada sesi 2019/2020. Keperluan mengikuti kursus MPU ini turut tertakluk kepada pelajar antarabangsa di IPT. Walau bagaimanapun, usaha dalam menjadikan kursus MPU sebagai kursus yang menarik, meningkatkan pemahaman dan mampu memberi kesan dalam pembangunan diri pelajar merupakan antara cabaran utama kepada pengajar. Pada masa yang sama, selari dengan Revolusi 4.0 dalam pendidikan, pengajaran juga harus tertumpu kepada penggunaan teknologi digital yang lebih bersifat interaktif dan fleksibel. Kajian ini bertujuan meneliti kesan penggunaan permainan interaktif dalam pengajaran kursus Falsafah dan Isu Semasa kepada pelajar antarabangsa. Kajian ini mengetengahkan penggunaan aplikasi Classtools di dalam kursus FIS sebagai strategi meningkatkan pemahaman dan motivasi pelajar antarabangsa bagi mengikuti kursus MPU tersebut. Dapatan kajian mendapati bahawa tahap pemahaman pelajar lebih dengan penggunaan permainan interaktif sekaligus mengukuhkan dapatan kajian lepas bahawa pengajar dan kaedah pengajaran kreatif mempengaruhi penerimaan pelajar terhadap kursus MPU dalam kalangan pelajar IPT.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherCentre of Academic Development (CADe) UPMen_US
dc.subjectinteraktifen_US
dc.subjectmata pelajaran umumen_US
dc.subjectfalsafah dan isu semasaen_US
dc.subjectClasstoolsen_US
dc.subjectpembelajaran dan pengajaranen_US
dc.titleClasstools: Fun Learning in Philosophy and Current Issuesen_US
dc.typeNationalen_US
dc.relation.conferenceINTERNATIONAL UNIVERSITY CARNIVAL ON E-LEARNING (IUCEL) PROCEEDINGS 2022en_US
dc.description.fundingFakulti Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insanen_US
dc.description.page664-668en_US
dc.title.titleofbookINTERNATIONAL UNIVERSITY CARNIVAL ON E-LEARNIN (IUCEL) 2022 PROCEEDINGen_US
dc.description.articleno143en_US
dc.date.seminarstartdate2022-06-28-
dc.date.seminarenddate2022-06-30-
dc.description.placeofseminarOnlineen_US
dc.description.seminarorganizerUniversiti Putra Malaysiaen_US
dc.description.typeProceeding Papersen_US
dc.contributor.correspondingauthorfathihah.al@umk.edu.myen_US
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeNational-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptUniversity Malaysia Kelantan, Malaysia-
crisitem.author.deptUniversiti Malaysia Kelantan-
crisitem.author.deptUMK-
crisitem.author.orcid0000-0002-9977-7391-
Appears in Collections:Faculty of Language Studies and Human Development - Proceedings
Files in This Item:
File Description SizeFormat
IUCEL PROCEEDINGS 2022 - siti fathihah.pdf177.49 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.