Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/3023
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMuhammad Alif Syazwan Mohd Basreeen_US
dc.contributor.authorSiti Nurashiqah Juriten_US
dc.contributor.authorNur Fatin Akmal Jenuwaen_US
dc.contributor.authorThivashini Chandranen_US
dc.contributor.authorDayangku Umi Aqilah Pengiran Isaen_US
dc.contributor.authorMuhammad Faiz Kamarul Zamanen_US
dc.contributor.authorZakiah Binti Marzukien_US
dc.contributor.authorNur Azuki Yusuffen_US
dc.date.accessioned2022-01-21T12:19:23Z-
dc.date.available2022-01-21T12:19:23Z-
dc.date.issued2021-05-10-
dc.identifier.isbn978-967-2912-49-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/3023-
dc.descriptionMapimen_US
dc.description.abstractKertas ini diketengahkan bagi memahamkan beberapa isu dan masalah yang sering berlaku dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum tentang pelaksanaan sistem persekolahan tunggal. Penguasaan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam kalangan para pelajar yang terlibat juga diukur. Begitu juga tahap kesedaran masyarakat terhadap isu-isu mengenai permasalahan sistem persekolahan tunggal di Malaysia yang melibatkan isu politik, ekonomi dan konsep 1 Malaysia. Soal selidik dilakukan melalui Google Form atas talian yang terdiri daripada dua bahagian dengan jumlah 11 soalan. Sebanyak 92 respons diperolehi. Berdasarkan data yang dikumpul, 97% daripada responden adalah dalam kalangan etnik Melayu. Sebanyak 81.5% mengatakan bahawa mereka tidak menghadapi kesukaran ketika bergaul dengan kaum lain semasa masih di sekolah. Juga dinyatakan bahawa 97.8% berpendapat bahawa penyelarasan sekolah kebangsaan dapat membantu dalam melahirkan suatu masyarakat majmuk di Malaysia. Selain itu, 90.2% bersetuju dengan pemansuhan sekolah vernakular. 90.2% responden berpendapat bahawa jurang antara kaum dapat diselesaikan dengan penyelerasan sekolah kebangsaan. Akhir sekali, 98.9% berpendapat bahawa pergaulan para pelajar dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum dapat dipertingkatkan dengan penyelarasan sekolah kebangsaan di Malaysia. Kesimpulan awal, sebilangan besar responden melihat pelaksanaan sistem sekolah tunggal menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk menanamkan perpaduan antara pelbagai kaum. Justeru, kerajaan dan rakyat perlu bekerjasama dalam memperbaiki sistem pendidikan bagi mengurangkan masalah kaum minoriti.en_US
dc.publisherFakulti Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insanen_US
dc.relationprogram sokongan pembelajaranen_US
dc.subjectsistem persekolahan tunggalen_US
dc.subjectvernakularen_US
dc.titlePerspektif Belia Berkaitan Isu Pemansuhan Sekolah Vernakular dan Pelarasan Sekolah Kebangsaanen_US
dc.typeNationalen_US
dc.relation.conferencewacana perpaduanen_US
dc.description.fundingvernakular meraikan kepelbagaianen_US
dc.description.page65 - 72en_US
dc.description.researchareaSains Sosialen_US
dc.volume1en_US
dc.relation.seminarWacana Perpaduan Kalangan Belia Era PKP 2.0en_US
dc.title.titleofbooke-prosiding Wacana Perpaduan Kalangan Belia Era PKP 2.0en_US
dc.description.articleno9en_US
dc.date.seminarstartdate2021-03-01-
dc.date.seminarenddate2021-03-01-
dc.description.placeofseminarUMKen_US
dc.description.seminarorganizerJSK FBIen_US
dc.description.typeProceeding Papersen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeNational-
Appears in Collections:Faculty of Language Studies and Human Development - Proceedings
Files in This Item:
File Description SizeFormat
WP PKP 2 k 9.pdf338.47 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.