Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/3011
Title: Persepsi Belia Terhadap Kesan Dasar Penjajahan Kepada Perpaduan Kaum
Authors: Chan Xin Wen 
Farhan Danial Muhammad Syazwan Thana 
Mohammad Fakhrul Amin Yeop Zainuddin 
Ong Siew Zee 
Wan Ahmad Syafiq Wan Salman 
Nur Azuki Yusuff 
Keywords: penjajahan;kesedaran isu perpaduan
Issue Date: 10-May-2021
Publisher: Fakulti Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insan
Project: program sokongan pembelajaran 
Conference: Wacana Perpaduan 
Abstract: 
Kebangkitan isu ketidaksamaraatan dalam hak kaum yang melibatkan dalam penglibatan bidang politik, ekonomi dan sosial lahir kesan daripada dasar penjajahan. Padahal perkara hak kaum dimaktub dalam Perlembagan Malaysia sejak merdeka lagi. Oleh yang demikian, persoalan tentang kesan dasar penjajahan yang mendorongkan kepada isu ketidakseimbangan dalam hak kaum ditimbulkan. Objektif kajian ialah melihat pendapat belia khususnya mahasiswa UMK terhadap kesedaran berkaitan tentang isu perpaduan kaum yang bersinambungan dengan dasar penjajahan, khususnya British dan Jepun, dan kesedaran terhadap kepentingan perpaduan dalam masyarakat majmuk. Kajian ini juga bagi mengkaji pengetahuan sejarah dalam kalangan belia. Kaedah kuantitatif melalui borang soal selidik dan kualitatif yang melalui rujukan bahan ilmiah digunakan untuk menjalankan kajian ini. Hasil kajian secara amnya menunjukkan kebanyakan responden (>90%) bersetuju dengan perkaitan kesan dasar penjajahan terhadap perpaduan kaum dan ia masih dapat dilihat kini. Oleh yang demikian, usaha untuk mengukuhkan perpaduan kaum dengan memperkasakan ilmu sejarah serta kesedaran rakyat terhadap impak isu perpaduan kaum terhadap pembangunan negara dan bangsa.
Description: 
Others
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3011
ISBN: 978-967-2912-49-1
Appears in Collections:Faculty of Language Studies and Human Development - Proceedings

Files in This Item:
File Description SizeFormat
WP PKP 2 k 2.pdf447.26 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.