Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/4518
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMohd Akhbar Ab Kadiren_US
dc.contributor.authorAzhar Muhammaden_US
dc.contributor.authorMohd Zailani Mohd.Yusoffen_US
dc.date.accessioned2023-01-19T07:10:05Z-
dc.date.available2023-01-19T07:10:05Z-
dc.date.issued2022-02-
dc.identifier.isbn9789672892014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4518-
dc.descriptionOthersen_US
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran audio, visual dan kinestetik dengan kemahiran menulis Jawi dalam kalangan murid di lima buah sekolah rendah dalam Daerah Machang. Kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui perbezaan penguasaan kemahiran Jawi diantara murid yang mengamalkan gaya pembelajaran audio, visual dan kinestetik. Responden kajian melibatkan 200 orang murid tahun lima di lima buah sekolah rendah di Daerah Machang menggunakan borang soal selidik. Set soal selidik mengandungi 30 item soalan yang merangkumi tiga jenis gaya pembelajaran serta soalan ujian Jawi. Manakala data deskriptif menggunakan Ujian-t dan Korelasi Pearson yang kemudian ditunjukkan dalam bentuk jadual. Nilai alpha keseluruhan bagi soal selidik ialah 0.860 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan gaya pembelajaran audio adalah gaya pembelajaran yang paling dominan yang diamalkan oleh kebanyakkan responden. Wujud perbezaan yang signifikan diantara gaya pembelajaran audio denagan gaya pembelajaran visual dan kinestetik terhadap kemahiran menulis Jawi. Ujian korelasi Pearson dalam kajian ini telah menunjukkan perhubungan yang signifikan (p<0.01) di antara gaya pembelajaran audio, visual dan kinestetik dengan kemahiran menulis Jawi. Sehubungan itu, beberapa cadangan kepada pihak yang terlibat dikemukakan oleh pengkaji termasuk penganjuran seminar kepada guru dan murid untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan memahami dan mengamalkan gaya pembelajaran yang bersesuaian bagi meningkatkan kemahiran menulis Jawi dalam kalangan murid sekolah rendah.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherKaizentrenovation Sdn Bhd (1167478-D)en_US
dc.subjectGaya Pembelajaranen_US
dc.subjectKemahiran Menulis Jawien_US
dc.titleHubungan Gaya Pembelajaran Dengan Kemahiran Menulis Jawi Dalam Kalangan Murid Sekolah Rendahen_US
dc.typePrinteden_US
dc.description.page129-140en_US
dc.title.titleofbookCabaran Semasa Dalam Pendidikan, Pengurusan dan Sains Sosialen_US
dc.description.articleno16en_US
dc.description.typeChapter in Booken_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1other-
item.openairetypePrinted-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Journal Indexed Era/Google Scholar and Others - FBI
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Cabaran Semasa Dalam Pendidikan, Pengurusan dan Sains Sosial-1-6.pdf466.67 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.