Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/3479
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNurul Fatihah Hanapien_US
dc.contributor.authorWan Yusoff Wan Shaharuddinen_US
dc.contributor.authorYasmin Seeen_US
dc.contributor.authorNor Hazwani Munirah Latehen_US
dc.date.accessioned2022-11-24T02:44:58Z-
dc.date.available2022-11-24T02:44:58Z-
dc.date.issued2022-04-
dc.identifier.issn2637-0360-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/3479-
dc.descriptionMyciteen_US
dc.description.abstractKepentingan menguasai bacaan al-Quran dengan baik dalam kalangan umat Islam telah mendorong ramai penyelidik mengkaji tahap dan kemampuan membaca al-Quran khususnya dalam kalangan pelajar yang beragama Islam. Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebolehan membaca al-Quran dalam kalangan pelajar yang mengikuti kursus bahasa Arab di salah sebuah universiti awam yang terletak di Pantai Timur, Malaysia. Kajian kuantitatif ini menggunakan dua kaedah, iaitu ujian bacaan serta kaedah tinjauan soal selidik bagi tujuan pengumpulan data. Responden kajian dipilih menggunakan teknik pensampelan bertujuan. Seramai 36 orang responden telah terlibat dalam kajian ini. Data yang diperolehi analisis secara deskriptif. Hasil analisis deskriptif mendapati majoriti responden adalah lemah dalam bacaan al-Quran. Hasil dapatan tinjauan juga mendapati hanya 10.6 peratus responden yang memperoleh skor cemerlang (A dan A-) dalam Bahasa Arab Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) manakala kurang daripada separuh (38.9 peratus) responden yang memperoleh skor cemerlang dalam kursus Bahasa Arab UBA 2022. Kebolehan bertutur dalam bahasa Arab turut dikaitkan dengan kebolehan membaca al-Quran. Oleh itu, kajian seperti ini diharapkan dapat dijalankan dan dikembangkan lagi bagi melihat hubungan antara pencapaian dalam bahasa Arab dengan tahap kebolehan membaca al-Quran dalam kalangan pelajar serta kewujudan indikator lain yang boleh mempengaruhi kebolehan membaca al-Quran.en_US
dc.description.sponsorshipSkim Geran Penyelidikan Jangka Pendek (R/SGJP/A0400/00643A/001/2019/00595) bagi tahun 2018.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUMK PRESSen_US
dc.relation.ispartofOnline Journal of Language, Communication, and Humanities (INSANIAH)en_US
dc.subjectmembaca al-Quranen_US
dc.subjectBahasa Araben_US
dc.titleTahap Kebolehan Membaca al-Quran: Kajian Kes Pelajar Bahasa Arab di Malaysiaen_US
dc.typeNationalen_US
dc.description.page100-109en_US
dc.volume5(1)en_US
dc.description.typeArticleen_US
dc.contributor.correspondingauthorfatihah@umk.edu.myen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeNational-
item.languageiso639-1other-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptUNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN-
crisitem.author.deptUNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN-
crisitem.author.orcid0000-0002-1862-4802-
Appears in Collections:Journal Indexed MyCite - FBI
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Artikel indeks.pdf389.21 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.